Geef jij ook liever je leidinggevende de schuld van jouw werkdruk, in plaats van jezelf?

 

Soms kan ik me hier echt zo ontzettend boos over maken…en als je me al wat langer kent, dan weet je dat ik zeg waar het op staat en zo ook vandaag.

Het is mijn missie om leerkrachten te helpen naar een stressvrij bestaan voor de klas en daar doe ik ook echt alles aan.

Naast mijn betaalde workshops en trainingen geef ik ook veel gratis tips weg via mijn Facebookpagina, mijn gratis Facebookgroep voor relaxte leerkrachten, Facebook live uitzendingen en Facebook communities waar veel leerkrachten actief zijn.

De meeste vragen waarop ik reageer in de communities hebben betrekking tot de uitvoering van de cao.

Want laten we eerlijk zijn, in de uitvoering daarvan gaat in de praktijk heel vaak wat mis en dat heeft veel invloed op de door jouw ervaren werkdruk.

 

Terugkomen op niet-werkdagen

Vorige week zag ik ook weer een vraag voorbijkomen over terugkomen op je niet-werkdagen. Altijd een lastige. Zeker met de verschillen tussen het overlegmodel en het basismodel.

 Of ben jij een van de vele leerkrachten die niet eens weet welk model jouw school hanteert?

Welk model jouw school ook hanteert…als je terug moet komen op je niet-werkdagen moeten deze uren uiteraard wel passen binnen je overige taakuren. En daarbij moet niet alleen rekening gehouden worden met je uren die je op jaarbasis (1659 uren voor fulltimers, parttimers naar rato) zou moeten maken, maar ook met het aantal uren per week (niet meer dan 40,2 voor fulltimers).

En natuurlijk kan hier een enkele keer vanaf geweken worden, maar dat kan zeker niet structureel. Na elke piekweek hoort een dipweek te volgen, om de balans weer te herstellen.

Hier moet in de jaarplanning rekening mee gehouden worden en daar heb je als team, maar ook als individu zeggenschap over.

En wat er dan vaak gebeurt, maakt mij echt heel erg boos.

Veel leerkrachten stappen dan direct in een soort van slachtofferrol en wijzen met hun vinger naar een ander. In dit geval dus de directeur.

Een letterlijke quote van een leerkracht:

‘Ja, de directeur zorgt wel dat het aantal taken past binnen mijn totale aantal uren door de opslagfactor (lees hier als je niet weet wat de opslagfactor precies inhoudt) expres zo klein mogelijk te houden.’

 

Ehh..pardon? Op dat moment schieten de stekels op mijn rug direct recht overeind.

Een voorstel is een voorstel

Je directeur kan wel met een voorstel komen, waarin de kleinst mogelijke opslagfactor (35%) wordt gehanteerd, maar dat betekent nog niet direct dat dit dan ook zo moet worden aangenomen.

Op het moment dat het overlegmodel op jouw school werd ingevoerd, moest er ook een invoeringsplan worden opgesteld, met daarin o.a. afspraken welke taken onder de opslagfactor vallen en welke niet (en dus onder overige taken vallen) en beleid voor het bepalen van de individuele opslagfactor.

 

En het leuke is…dat plan kan alleen goedgekeurd worden met instemming van de PMR + de meerderheid van het team.

 

Wie hebben er zitten slapen?

Dus als op jouw school gewerkt wordt met een minimale opslagfactor… wie hebben er dan zitten slapen?

En is het dan volledig terecht om alleen maar met je vinger naar je directeur te wijzen?

 

Dan nog even over de invulling van de overige taken:

Deze moeten besproken worden met het team en worden vastgesteld door de PMR. Daarna zouden er (voor de zomervakantie nog) individuele gesprekken over de te werken dagen en de inzet van de uren moeten volgen.

Heb jij voor de zomervakantie zo’n gesprek gehad?

En zo niet, heb jij jouw directeur aan zijn/haar jasje getrokken en gevraagd om dit gesprek, omdat het verplicht is en jij dit erg belangrijk vindt? Of dacht je…’Het is al druk genoeg zo voor de zomervakantie. Laat maar, het is toch niet zo belangrijk.’

 

En dit is nog maar 1 voorbeeld. Er gaat nog zoveel meer mis in de praktijk:

– Zo verbaas ik me erover dat veel leerkrachten niet eens weten welk model ze op school hebben en als ze het wel weten, dan is het model meestal van bovenaf gedropt, zonder de daarbij horende instemming van het team en de PMR en niemand die daar tegenin gaat.

– Een leerkracht vertelde me recent dat ze geregeld op avond terug moet komen. In een jaar zeker 8 keer, terwijl ze maar 2 dagen per week werkt. Schoonmaakavond, afscheid groep 8, ouderavonden, etc. Toen ik vroeg hoe deze uren waren opgenomen in het taakbeleid, moest ze me bekennen dat ze dat niet wist en toen we samen daar dieper op in gingen, bleek dat ze nergens vermeld stonden.

Kom op zeg…je bent toch geen vrijwilliger?

Dit kan gewoon echt niet en dat leerkrachten het gewoon als feit accepteren, maakt me echt verschrikkelijk boos.

En het feit dat je het als zoete koek slikt en te angstig bent om er tegenin te gaan, zegt absoluut wat over jou als persoon.

 

Hoe zit het met jou…?

Blijf je liever nog zo in je eentje doorploeteren en klagen, zonder dat er echt wat verandert en hoor jij straks bij die 1-op-de-5 leerkrachten die zwaar burn-out thuis zit?

Of neem jij nu het heft in eigen hand en ga je actief aan de slag met het aanpakken van je werkdruk?

 

Dan is de training ‘In 3 dagen ontspannen voor de klas’  echt wat voor jou.

Tijdens deze training

– Leer ik je alles over stress: hoe ons stress systeem werkt, welke stress-signalen er zijn, wat de schadelijke gevolgen van stress kunnen zijn en hoe je hier in de toekomst tijdig op kunt anticiperen, om overspannenheid en burn-out in de toekomst te kunnen voorkomen.

– Brengen we precies in kaart hoe het gesteld is met jouw balans tussen werk en privé en maak je een persoonlijk plan om deze te herstellen en in de toekomst te behouden.

– Lichten we alles door: je werkuren, je invulling van taken, etc. en dit alles in relatie tot jouw werktijdfactor, zodat je de uren kunt gaan werken voor je betaald krijgt.

– Maak ik je wegwijs in je rechten (en plichten) die vermeld staan in de cao en wat dit voor jou betekent in de praktijk.

– Deel ik al mijn praktische (time-management) tips met je, die je gaan helpen om nog efficiënter te werken. En ik deel ze niet alleen met je, maar we kijken ook hoe jij deze tips binnen jouw werk het beste kunt inpassen.

– Leer ik je hoe je je grenzen beter kunt aangeven en bewaken, zodat je jezelf dit schooljaar niet weer met te veel taken en werkzaamheden opscheept. En niet met de botte bijl, zoals nu vaak gebeurt als de frustraties bij je weer te hoog zijn opgelopen, maar op een vriendelijke en positieve manier, zodat je er ook volledig achter kunt staan.

– En gaan we ten slotte aan de slag met je mindset, want daar waar je steviger voor jezelf en je eigen belangen wilt opkomen, ga je jezelf hoe dan ook tegenkomen. Je bent bang dat je niet goed genoeg bent, hebt gefaald, je piekert jezelf suf en voelt je schuldig tegenover je leerlingen en collega’s.

Voor je het weet doe je alles weer op de manier zoals je het voorheen ook deed en is er niets veranderd. Met werken aan je mindset kun je dit voorkomen en daar is echt niets engs of zweverigs aan.

 

Kortom 3 prachtige dagen die je minder werkdruk en meer ontspanning in je werk gaan opleveren.

 

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En ontvang gratis het e-book: In 5 stappen naar minder stress voor de klas.

Je bent succesvol ingeschreven. Het e-book is onderweg.

Pin It on Pinterest

Share This