3 redenen waarom je als leerkracht regelmatig pauze zou moeten nemen

 

Op dit moment werk ik naast mijn bedrijf twee dagen in de week als invaller in groep 4/5 op een school met een continurooster.

En ik zal je eerlijk vertellen: “Eigenlijk ben ik niet een grote fan van het continurooster.” Natuurlijk heeft het zeker ook zijn voordelen, maar in de praktijk zie en ervaar ik persoonlijk, maar ook bij leerkrachten in mijn trainingen, dat de pauze- en rustmomenten zwaar onder druk komen te staan.

In deze blog leg ik je uit waarom ik niet zo’n grote fan ben van het continurooster en waarom juist die pauzemomenten voor leerkrachten zo ontzettend hard nodig zijn.

 

Wat zijn je rechten als leerkracht zijnde ten aanzien van het nemen van pauze?

In de CAO P.O. is afgesproken dat leraren die meer dan 5,5 uur per dag werken recht hebben op een pauze van een half uur tussen 10.00-14.00. Na instemming van de P(G)MR, mag deze pauze worden gesplitst in twee keer een kwartier. Het doel van deze regel is dat leraren de mogelijkheid hebben om even te kunnen ontspannen, zonder de aanwezigheid van leerlingen.

In de praktijk zie ik vaak gebeuren dat eten samen met de leerlingen of pleinwacht lopen als pauze-tijd voor de leerkracht wordt aangemerkt, maar dat is niet correct. De leerkracht heeft op dat moment nog steeds verantwoordelijkheid over de leerlingen en dat behoort tot de werkzaamheden.

Met pauze wordt een moment bedoeld waarop de leerkracht echt vrij is, eventueel de school kan verlaten en geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor leerlingen.

En laat nu juist die korte pauze momenten voor leerkrachten er belangrijk zijn.

Hieronder leg ik uit waarom.

 

Reden 1: Ons brein

Daar waar je bij een kantoor baan zo nu en dan nog wel eens een paar minuten uit het raam kan staren of een loopje naar de koffieautomaat kan maken, is dat in het onderwijs niet het geval.

Je moet altijd met je volle aandacht bij je klas zijn. Je hebt geen ruimte om even in gedachten verzonken te zijn, want voor je het weet staat er al weer een leerling aan je arm te schudden om aandacht.

Maar ons brein kan dat niet een hele dag volhouden.

Misschien merk je dat in de loop van de dag ook wel bij jezelf.

Het lijkt soms alsof nadenken door een dikke mist gaat, alle taken je net even wat meer tijd lijken te kosten, je niet zo makkelijk meer kunt focussen. Dit zijn allemaal tekenen dat je brein hoognodig toe is aan een zogenaamde breinbreak.

Onder een breinbreak versta ik een moment van volledige rust. Even naar buiten staren, een korte ademoefening doen, even buiten op een bankje zitten in het zonnetje zonder te praten, in stilte een korte wandeling maken.

En dit hoeft echt niet lang. Vijf tot tien minuten per keer zijn meer dan voldoende.

Je laadt even op en zult zien dat daarna je hoofd veel frisser is en de taken je veel gemakkelijker af gaan.

 

Reden 2: Ons lijf

Een rustmoment gedurende dag is niet alleen goed voor ons brein, maar ook voor ons lijf. Als leerkracht ben je eigenlijk de hele dag wel in beweging. En op zich is daar niets mis mee, want veel bewegen is gezond.

Maar op sommige momenten is het ook belangrijk om je lijf even rust te geven. Topsporters doen dat bijvoorbeeld ook, want rust en herstel zijn net zo belangrijk als inspanning en trainen.

Gun jezelf regelmatig even die paar minuten op de stoel of het bankje in het lekkere voorjaarszonnetje.

Wat ik in de praktijk veel zie gebeuren, is dat leerkrachten na een hele drukke dag, waarop ze veel in beweging zijn geweest, ’s avonds nog een uurtje stevig gaan sporten. Ik raad dit eigenlijk altijd af, want dit put je energievoorraad die vandaag al behoorlijk is aangesproken extra uit. Misschien zelfs wel tot net over het randje.

Bewegen is goed na een intensieve dag, maar kies dan wel voor een rustige vorm van beweging zoals: wandelen, yoga, rustig baantjes trekken, in een rustig tempo fietsen, etc.

En op de rustigere dagen is het natuurlijk prima om wel die hardloopschoenen aan te trekken voor een pittig rondje hardlopen.

 

Reden 3: Je kunt even afstand nemen van je werk

Misschien herken je dat wel. Je voelt de deadline van een bepaalde taak in je nek hijgen en werkt daardoor keihard door.

Geen tijd te verliezen.

Maar ergens merk je ook wel dat het je allemaal niet zo gemakkelijk meer af gaat na een dag voor de klas staan.

Je moet diep nadenken, je hebt moeite om jezelf te focussen en voor je het weet hang je veel langer boven je taak, dan eigenlijk de bedoeling was.

Door jezelf even rust te gunnen, kun je ook even afstand nemen van je werk. Staar eens even lekker een paar minuten naar buiten en mijmer over de vakantie die je hebt gepland, het leuke uitje van afgelopen weekend, enz.

Dingen waar je op een positieve manier naar kijkt/ op terug kijkt.

En ga na een paar minuten weer verder met waar je gebleven bent.

 

Hoe staat het met jouw pauze momenten op een werkdag?

Nu hoor ik je al denken… “Pauze? Daar heb ik helemaal geen tijd voor, ik heb het al zo druk.”

Maar dat is een verkeerde gedachte. Geregeld pauze nemen levert je onder streep altijd meer tijd op, dan dat het kost.

Gun jij het jezelf om geregeld te pauzeren? Of schiet het er toch wel heel erg vaak bij in? Laat je het weten hieronder in een reactie?

 

Wil je dagelijks inspiratie en praktische tips? Volg me dan via Facebook, Twitter, LinkedIn.

 

Wil je gratis 5 gouden tips voor minder werkdruk ontvangen?

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En ontvang gratis het e-book: In 5 stappen naar minder stress voor de klas.

Je bent succesvol ingeschreven. Het e-book is onderweg.

Pin It on Pinterest

Share This